În calea metroului din Cluj Napoca, cel care va face legătura între Florești și Aeroportul Vlaicu, s-a găsit un zăcământ de sare, la mare adâncine. Deși autoritățile caută soluții rapide pentru rezolvarea acestei situații, întregul proiect ar putea fi întârziat, cu cel puțin 5 ani peste termenul inițial.
„Experţii, în acest moment analizează toate soluţiile şi vă pot asigura că există soluţii, acum 50 de ani omul a ajuns pe Lună, acum a ajuns pe Marte, vă daţi seama că va putea face un metrou chiar dacă întâlneşte un bulgăre de sare în cale”, a declarat primarul Boc, pentru Știrile ProTV.
Metroul va porni din comuna Floreşti, va străbate tot oraşul până aici la podul IRA unde se va intersecta cu trenul metropolitan. În zona podului IRA, specialiştii spun că sunt mari depozite de sare. Adică, exact locul unde ar urma să se facă legătura metroului cu trenul metropolitan care va duce spre aeroportul din Cluj-Napoca. Mai departe, acesta va face legătura între localităţile din jurulul Clujului. Pe linia de metrou sunt propuse 15 staţii pe o lungime de aproximativ 16 km.
Timp și bani
Noile studii cer costuri suplimentare şi timp. Geologii spun că zăcămintele de sare trebuie atent analizate înainte de a decide dacă se continuă planul sau dacă se ia în calcul un alt traseu. Săpăturile în sare sunt extrem de costisitoare şi de dificile.
„Problemele apar în prezenţa apei. Dacă apa ajunge în contact cu corpul de sare se dizolvă şi golul evoluează în timp, conducând la caverne care îşi pot pierde stabilitatea. La suprafaţa terenului generează tasări şi în cazuri extreme prăbuşiri.”, a declarat Iulian Popa, lector inginerie geologică.
Valoarea totală a proiectului va fi mai mare de un miliard de euro, iar finanţarea va fi asigurată din fonduri europene, naţionale şi locale, precum şi prin parteneriate public-privat.
În perioada octombrie-noiembrie 2020 au fost demarate lucrările de foraje geotehnice în cadrul proiectului de metrou și tren metropolitan în Cluj-Napoca, concret 42 de foraje pe întreaga lungime a traseului metroului și trenului metropolitan.
Citește și: ALO PEDI Cluj, recunoscut de OMS ca exemplu de bune practici