Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli și Rembrandt, au folosit proteine, în special gălbenușul de ou, ca aditiv pentru picturile lor în ulei, potrivit unui nou studiu, potrivit digi24.ro. Urme de reziduuri de proteine au fost detectate de mult timp în picturile clasice în ulei, deși acestea au fost adesea atribuite contaminării. Un nou studiu publicat recent în revista Nature Communications a constatat că includerea lor a fost probabil intenționată.
Acest lucru aruncă lumină asupra cunoștințelor tehnice ale vechilor maeștri, cei mai pricepuți pictori europeni ai secolelor al XVI-lea, al XVII-lea sau la începutul secolului al XVIII-lea, și asupra modului în care își pregăteau culorile.
„Există foarte puține surse scrise despre acest lucru și nu s-a făcut nicio muncă științifică până acum pentru a investiga subiectul într-o asemenea profunzime”, a declarat autoarea studiului, Ophélie Ranquet, de la Institutul de Inginerie Mecanică al Institutului de Tehnologie Karlsruhe din Germania.„Rezultatele noastre arată că, chiar și cu o cantitate foarte mică de gălbenuș de ou, poți obține o schimbare uimitoare a proprietăților vopselurilor de ulei”, adaugă ea.
Adăugarea de gălbenuș de ou la culori pare să aibă efecte de lungă durată, care depășesc doar aspectul estetic.
Spre deosebire de culorile tempera, create de egiptenii antici, și care conțineau de asemenea gălbenuș de ou, alături de pigmenți sub formă de pudră și apă, vopseaua în ulei creează culori mai intense, permite tranziții de culoare foarte netede și se usucă mult mai încet, astfel încât poate fi folosită câteva zile după pregătire.„Adăugarea de gălbenuș de ou este benefică, deoarece poate regla proprietățile acestor vopsele într-un mod drastic. De exemplu, este nevoie de mai mult timp pentru ca vopseaua să se oxideze, din cauza antioxidanților conținuti în gălbenuș”, a spus Ranquet.
Meteorologii au anunțat cum va fi vremea în Duminica Floriilor