Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) a transmis Ministerului Educației o recomandare ca elevii din clasele 0-IV și cei din clasele a VIII-a și a XII-a să fie prezenți zilnic la școală, dacă este posibil. În plus, INSP propune și un ghid cu măsuri de protecție socială pentru anul școlar 2020-2021.
Alexandra Cucu, directorul Centrului Național de Evaluare și Promovare a Sănătății (CNEPSS) din cadrul Institutului Național de Sănătate Publică a precizat că în ghidul propus de autoritățile sanitare s-a redus distanța fizică impusă până acum elevilor în sălile de clasă, la cursuri, de 2 metri, până la minimum recomandat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), respectiv 1 metru.
„Prin aranjarea, rearanjarea și redistribuirea băncilor în clasă se poate păstra distanța între copii, acomodând în același timp un număr mai mare de copii la școală. Deci printr-o bună organizarea spațiului se poate ajunge să avem cât mai mulți copii în clasă”, a explicat Alexandra Cucu.
Aceasta a exemplificat și modul în care vor fi gestionate pauzele între orele de curs, pentru a se evita aglomerarea în timpul recreaților.
„Pauzele se vor face prin intrarea succesivă la școală. Oricum și intrarea, și atunci și pauzele vor fi decalate succesiv. Deci nu vor mai intra toți copiii la ora 8:00, ci două clase, trei clase intră la 8:00, următoarele la 8:15, următoarele la 8:30, 8:45 și atunci și pauzele vor fi decalate. Probabilitatea să fie foarte mulți în pauze este astfel redusă la numărul de clase care intră deodată. Toate acestea presupun un mare efort de organizare”, a precizat directorul CNEPSS.
Pentru ca aceste măsuri să se poată aplica este obligatoriu ca multe școli să dispună de spațiile necesare. În acest sens, într-un proiect de ordonanță de urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 cu modificările și completările ulterioare, publicat de reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, apare reglementarea prin care inspectoratele vor cere primăriilor să le pună la dispoziție clădiri suplimentare.
O altă propunere, tot mai des vehiculată, este aceea de descentralizare a sistemului educațional, după ce tot mai mulți specialiști din educație au criticat închiderea fără excepție a școlilor. Opțiunea descentralizării este susținută de tot mai multe Inspectorate Școlare Județene. Reprezentanții acestora au cerut Ministerului Educației și Ministerului Sănătății să permită autorităților fiecărui județ să poată lua cea mai bună decizie în funcție de situația la zi a cazurilor de coronavirus.
Scenariul prezenței fizice a elevilor la ore este îmbrățișat de Consiliul Național al Elevilor care au arătat că în cadrul consultării pentru realizarea Raportului privind accesul elevilor la educație în mediul online, lansat în luna aprilie a acestui an, peste 1.150 de elevi au afirmat că metodele de predare din mediul online nu sunt folositoare, fie din cauza configurației orelor de curs, din cauza faptului că materia nu a fost adaptată.
Citește și: Descentralizarea sistemului educațional, o soluție pentru salvarea anului școlar 2020-2021