Polițiști de frontieră și polițiști din cadrul IGPR, sub coordonarea procurorilor DIICOT, au efectuat luni 38 de percheziţii domiciliare pe raza judeţelor Argeș, Dâmbovița, Olt, Prahova și Brăila, într-o cauză privind săvârșirea infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat și trafic de migranti, potrivit stiripesurse.ro.
Potrivit cercetărilor, în perioada ianuarie – iunie 2023, s-a constituit și a acționat, în cadrul unei rute transfrontaliere de trafic de migranți ce includea România ca țară de tranzit – Ungaria – Italia, un grup de criminalitate organizată, format din mai mulți cetățeni români aflați în contact direct cu membrii unor grupări transfrontaliere specializate.
Aceștia aveau ca scop organizarea și efectuarea de transporturi frauduloase de migranți pe ruta menționată, în schimbul unor sume de bani. Din cercetări a reieșit faptul că, în perioada ianuarie – iunie 2023, s-a constituit și a acționat, în cadrul unei rute transfrontaliere de trafic de migranți ce includea România ca țară de tranzit – Ungaria – Italia, un grup de criminalitate organizată, format din mai mulți cetățeni români aflați în contact direct cu membrii unor grupări transfrontaliere specializate. Aceștia aveau ca scop organizarea și efectuarea de transporturi frauduloase de migranți pe ruta menționată, în schimbul unor sume de bani.
Din cercetări a reieșit faptul că, în perioada ianuarie – iunie 2023, s-a constituit și a acționat, în cadrul unei rute transfrontaliere de trafic de migranți ce includea România ca țară de tranzit – Ungaria – Italia, un grup de criminalitate organizată, format din mai mulți cetățeni români aflați în contact direct cu membrii unor grupări transfrontaliere specializate.
Aceștia aveau ca scop organizarea și efectuarea de transporturi frauduloase de migranți pe ruta menționată, în schimbul unor sume de bani. Astfel, o parte dintre suspecți au menținut legătura cu membrii unor rețele transfrontaliere de trafic de migranți și au primit de la aceștia cereri de transport fraudulos a unor migranți aflați pe teritoriul României, în vederea preluării acestora din locații situate în zona de vest și transportării ilegale din România în Italia în schimbul sumei de 1.300 euro pentru fiecare migrant. Pentru realizarea activității infracționale, suspecții au achiziționat autoutilitare și ansambluri de mari dimensiuni pe care le-au pregătit, prin aranjarea unor mărfuri și modificarea compartimentelor de marfă (amenajarea unor spații speciale) care să ofere posibilitatea ascunderii migranților transportați pentru a nu fi depistați în mod facil în eventualitatea unui control.
Tot pentru asigurarea transporturilor, membrii grupului au identificat și racolat persoane dispuse să conducă autovehiculele, în calitate de șoferi sau antemergători, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 300 – 500 euro pentru fiecare migrant transportat.
Ulterior, după primirea locațiilor unde erau cazați migranții de către membrii grupărilor transfrontaliere, suspecții efectuau predarea acestora către șoferii racolați și îmbarcarea în mijloacele de transport. Pentru realizarea activității infracționale, suspecții au achiziționat autoutilitare și ansambluri de mari dimensiuni pe care le-au pregătit, prin aranjarea unor mărfuri și modificarea compartimentelor de marfă (amenajarea unor spații speciale) care să ofere posibilitatea ascunderii migranților transportați pentru a nu fi depistați în mod facil în eventualitatea unui control. Tot pentru asigurarea transporturilor, membrii grupului au identificat și racolat persoane dispuse să conducă autovehiculele, în calitate de șoferi sau antemergători, în schimbul unor sume de bani cuprinse între 300 – 500 euro pentru fiecare migrant transportat.
Ulterior, după primirea locațiilor unde erau cazați migranții de către membrii grupărilor transfrontaliere, suspecții efectuau predarea acestora către șoferii racolați și îmbarcarea în mijloacele de transport. Pe lângă asigurarea costurilor privind carburanții, hrana, asigurările și rovignetele, membrii grupului infracțional organizat au pus la dispoziția șoferilor implicați documente de transport (CMR-uri care nu corespondeau realității) și sigilii (în vederea sigilării compartimentului de marfă al autoutilitarelor cu care se transportau migranții) pentru a se crea astfel aparența efectuării unor transporturi rutiere de mărfuri și a se reduce riscul unor controale ale poliției de frontieră.
Pe lângă asigurarea costurilor privind carburanții, hrana, asigurările și rovignetele, membrii grupului infracțional organizat au pus la dispoziția șoferilor implicați documente de transport (CMR-uri care nu corespondeau realității) și sigilii (în vederea sigilării compartimentului de marfă al autoutilitarelor cu care se transportau migranții).
Scopul era de a se crea astfel aparența efectuării unor transporturi rutiere de mărfuri și a se reduce riscul unor controale ale poliției de frontieră. Astfel, au fost făcute mai multe transporturi de migranți de către membrii grupului infracțional organizat, prin trecerea frauduloasă a frontierei de stat pe ruta România -Ungaria – Slovenia -Italia, o parte semnificativă a acestora fiind însă depistată de lucrătorii Poliției de Frontieră Române (610 migranți în 27 episoade distincte), dar și de autoritățile din Ungaria (8 migranți în luna aprilie 2023), Slovenia (20 migranți în luna martie 2023 și 59 în iunie 2023) și Italia (28 migranți depistați în luna iunie 2023) ca urmare a colaborării polițienești și judiciare, dar și prin intermediul ordinelor europene de anchetă și cu sprijinul EUROJUST și EUROPOL.
Astfel, au fost făcute mai multe transporturi de migranți de către membrii grupului infracțional organizat, prin trecerea frauduloasă a frontierei de stat pe ruta România -Ungaria – Slovenia -Italia
O parte semnificativă a acestora a fost însă depistată de lucrătorii Poliției de Frontieră Române (610 migranți în 27 episoade distincte), dar și de autoritățile din Ungaria (8 migranți în luna aprilie 2023), Slovenia (20 migranți în luna martie 2023 și 59 în iunie 2023) și Italia (28 migranți depistați în luna iunie 2023) ca urmare a colaborării polițienești și judiciare, dar și prin intermediul ordinelor europene de anchetă și cu sprijinul EUROJUST și EUROPOL.
Conform Poliției de frontieră, ancheta penală a arătat că membrii grupului infracțional organizat au derulat activități de trafic de migranți și în intervalul ianuarie – august 2024, prin folosirea aceluiași mod de operare, remarcându-se o specializare a suspecților în modificarea autovehiculelor de transport cu scopul de a îngreuna depistarea migranților. Autoritățile au reușit însă oprirea unui număr semnificativ de astfel de transporturi, ultimul la data de 29 august 2024 în Punctul de Trecere a Frontierei Borș II, către Ungaria.