Producătorii de electrocasnice, obligați să le ofere cumpărătorilor posibilitatea de a repara ieftin produsele și după perioada de garanție

Acest lucru este prevăzut în acordul provizoriu dintre Consiliul UE și Parlamentul European

Masini de spalat
Masini de spalat sursa foto pixabay

Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la directiva care promovează repararea bunurilor stricate sau defecte, cunoscută și sub numele de directiva privind dreptul la reparații (sau R2R), potrivit g4media.ro.

Acordul îi obligă pe producători să furnizeze informații privind piesele de schimb pe site-ul lor web, să le pună la dispoziția tuturor părților din sectorul reparațiilor la un preț rezonabil și să interzică practicile care împiedică utilizarea pieselor de schimb second-hand sau a celor imprimate 3D de către reparatorii independenți.

Directiva propune un nou set de instrumente pentru a face reparațiile mai atractive pentru consumatori. Printre acestea se numără: posibilitatea consumatorilor de a solicita producătorilor să repare produsele care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în conformitate cu legislația UE (de exemplu, mașinile de spălat, aspiratoarele sau telefoanele mobile), o prelungire cu 12 luni a perioadei de răspundere a vânzătorului după repararea unui produs,un formular european de informare cu privire la reparații pe care reparatorii îl pot oferi consumatorilor, cu informații clare, cum ar fi condițiile de reparație, timpul de finalizare a lucrărilor, prețurile, produsele de înlocuire.

Acordul provizoriu la care au ajuns astăzi Consiliul și Parlamentul menține dreptul consumatorilor de a alege între reparare și înlocuire atunci când un produs este stricat sau defect.

De asemenea, acordul susține obiectivele generale ale directivei, dar introduce unele îmbunătățiri în ceea ce privește domeniul de aplicare, obligația de reparare, conținutul formularului de informare, platforma online. Textul convenit le impune producătorilor să efectueze reparațiile necesare într-un termen rezonabil și, cu excepția cazului în care serviciul este oferit gratuit, să le ofere și un preț rezonabil, astfel încât consumatorii să fie încurajați să opteze pentru reparații.

Acordul menține dreptul consumatorilor de a alege între repararea și înlocuirea produselor defecte în cadrul perioadei de răspundere a vânzătorului inclusă în garanție.

În cazul în care consumatorul optează pentru repararea bunului, perioada de răspundere a vânzătorului va fi prelungită cu 12 luni din momentul în care produsul este adus în conformitate. Această perioadă poate fi prelungită și mai mult de către statele membre, dacă acestea doresc acest lucru. Doi bărbaţi din Harghita au murit striviți de un TIR