32 ani de la scufundarea navei de pasageri Mogoșoaia

Puțini sunt cei care știu că nava Mogoșoaia a fost implicată în mai multe accidente, cel din 1989 fiindu-i fatal

Foto: Marinarii.ro

Astăzi, 10 septembrie, se împlinesc 32 ani de la cea mai mare tragedie întâmplată pe Dunăre, în România. În această zi, în 1989, 239 de pasageri din Galați și localitatea Grindu, județul Tucea, și-au întâlnit moartea. Familii întregi au pierit în apele Dunării, evenimentul marcând pentru totdeauna istoria locală. Nava Mogoșoaia a fost lovită de un remorcher bulgăresc care, din pricina ceții dese, a ratat manevrele de evitare.

Numai sapte dintre pasagerii navei au scăpat cu viață

Cu toate că, la momentul respectiv, opinia publică nu a fost informată corect în privința dimensiunii acestui dezastru, regimul ceaușist al vremurilor preferând să minimalizaze, ba chiar să bage „sub preș” accidentul, vestea tragediei s-a răspândit din om în om. Așadar, cu toate că, la vremea respectivă, circula zvonul că ar fi existat un singur supraviețuitor, și anume un copil de 5 ani care s-ar fi ținut de un bidon de plastic, în realitate au supraviețuit încă șașe pasageri, povestea copilului fiind, însă adevărată.

Ba mai mult, autoritățile comuniste au încercat, în fel și chip, să ascundă întâmplarea, singura știre apărută fiind la rubrica „Fapt Divers”, relalată pe scurt, în speranța că nu va atrage atenția nimănui. Lucru care, în mod evident, nu s-a întâmplat. O asemenea tragedie nu are cum să fie ignorată.

Foto: Cristian Gregoretti

Nava Mogoșoaia și karma rea din jurul acesteia

Și cum comuniștii nu se prea dădeau „în vânt” după relatarea adevărurilor, de teamă ca populația să nu observe că societatea lor „utopică” nu era chiar atât de „utopică”, s-a aflat târziu faptul că nava Mogoșoaia a avut parte de mai multe accidente, de-a lungul timpului, nu numai de cel care s-a sfârșit cu trecerea în neființă a 239 de oameni.

Potrivit Marinarii.ro, construită în 1975, Mogoșoaia a avut parte de primul accident în 1982, în timpul unei curse Galați-Brăila. În data de 27 septembrie, aceasta a fost lovită de nava rusească de croazieră Volga. Din fericire, atunci nu au existat victime, însă reparațiile navei au necesitat timp și multe finanțe.

În 1988, aceeași navă avea să se lovească violent de pontonul localității Grindu, din pricina unei manevre executate greșit. Totul ca peste un an, Mogoșoaia să aibă parte de ultima sa cursă.

Citește și editorialul: Super Cîțu, kryptonita și mușchii teoretici