Primăriile, obligate să ia măsuri pentru limitarea traficului mașinilor personale în oraşe

Toate orașele vor elabora o strategie care să încurajeze cetățenii să se deplaseze în următoarea ordine: mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal.

Plenul Camerei Deputaților a adoptat în calitate de for decizional, un proiect de lege care prevede că primăriile „vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe” începând cu 2026. Strategia va deveni obligatorie pentru toate municipiile din România începând cu 1 ianuarie 2026, potrivit stiripesurse.ro.

Legea, care merge spre promulgare la șeful statului, prevede că în toate orașele se va elabora o strategie care să încurajeze cetățenii să se deplaseze în următoarea ordine: mers pe jos, mers cu bicicleta, transport public, autoturism personal.

„Autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în oraşe”, prevede proiectul de Lege privind mobilitatea urbană urbană durabilă, adoptat de Parlament. Printre scopurile legii sunt „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, „reducerea congestiei la nivelul oraşelor”, „dezvoltarea orientată spre transport public” și „încurajarea utilizării transportului alternativ în detrimentul autovehiculelor personale”.

Principalele direcţii de acţiune care se vor avea în vedere la elaborarea planului se referă la „promovarea mijloacelor de transport alternative”, „- mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier”, „dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta” și „creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spaţiilor de parcare/staţionare destinate acestora”, dar și „scăderea numărului de autovehicule la 1000 de locuitori”.

Legea mai prevede o „dezvoltare orientată spre transportul public” și propune proiectarea şi realizarea spaţiilor urbane prin asigurarea unor „conexiuni facile prin mersul pe jos şi cu bicicleta”.„Reducerea dependenţei de autovehicule personale prin transport public accesibil, rapid, predictibil, sigur şi cu frecvenţă şi capacitate adecvată” se numără printre obiectivele legii. De asemenea, „stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos şi cu bicicleta prin introducerea unor taxe de parcare şi reducerea volumului de parcări pentru autovehicule”. Avertizare de secetă pentru jumătate din teritoriul Uniunii Europene