Animalele, copacii și râurile ar trebui să aibă drepturi legale și protecție, lucru esențial pentru a opri distrugerea climei și pierderea biodiversității, spun experții citați de The Guardian. Potrivit autorilor unui raport intitulat „Law în the Emerging Bio Age (Legea în epoca bio emergentă)”, încadrarea juridică este esențială în procesul interacțiunilor umane cu mediul și biotehnologia, potrivit digi24.ro.
Ecuador și Bolivia au stabilit deja drepturi pentru lumea naturală, fiind derulată o campanie pentru transformarea ecocidului într-o infracțiune care poate fi urmărită penal în cadrul unui proces la curtea penală internațională
Ecocidul reprezintă impactul uman asupra mediului, care provoacă deteriorarea sau distrugerea substanțială a acelui mediu prin vătămarea sănătății și bunăstării unei sau mai multor specii. Ecocidul nu a fost încă acceptat ca infracțiune pedepsită la nivel internațional de către ONU. Raportul realiat de Law Society, organismul profesional pentru avocați din Anglia și Țara Galilor, analizează modul în care relația dintre oameni și planetă ar putea fi recalibrată în viitor. Potrivit dr. Wendy Schultz, futurist și co-autor al raportului, „există o înțelegere din ce în ce mai mare a făptului că trebuie făcut ceva foarte diferit dacă vrem ca copiii noștri să aibă o planetă pe care să trăiască și care să fie în vreun fel plăcută”.
Trish o’Flynn, coautor al studiului, a declarat că încadrarea juridică ar trebui să fie „potrivită pentru un viitor mai mult decât uman”, trebuind să ajute la evoluții cum ar fi modificarea genetică sau ingineria, ceea ce ar acoperi totul, de la labradori la țesutul cerebral crescut în laborator, până la râuri sau roboți
Un astfel de drept s-ar putea aplica scroafelor aflate în procesul de creștere intensivă a porcilor, vițeilor luați de la mamele lor și chiar animalelor de companie, a mai declarat O’Flynn. „Spun asta ca iubitor de câini. Le constrângem comportamentul pentru a ne potrivi cu ei”, a mai precizat el.
Autorii raportului subliniază rezistența potențială bazată pe cutume și credințe foarte diferite în unele țări occidentale, comparativ cu Ecuador și Bolivia, unde drepturile la natură au fost acordate sub guverne socialiste și influențate de credințele indigene. Potrivit profesorului Schultz, acordarea de drepturi pentru entitățile non-umane reprezintă o schimbare față de conceptul oamenilor de „stăpânitori asupra naturii”.