Parisul înțelege altfel distanțarea socială, înțelege altfel deplasarea și înțelege altfel investiția. În Romania, nici măcar virusul nu a pus pe pauză vânzarea și cumpărarea de automobile la mâna a doua. Numai în spațiile de socializare există zilnic câte un român care vinde vesel o rablă din 1999 și pentru fiecare rablă există un cumpărător. La fel de vesel.
Parisul cumpără biciclete noi sau repară bicicletele vechi. Parisul gândește altfel și tind să cred că francezii au învățat mult mai rapid decât noi cum stă treaba cu distanțarea socială. În momentul în care pandemia te face să te urci pe două roți, da, ești un exemplu, român sau francez.
Mersul pe bicicletă înseamnă să eviți mulțimea, înseamnă o condiție fizică bună, sport, relaxare și trafic redus. Și, independent de coronavirus, mai înseamnă ceva: mai puțină poluare și mai puține accidente.
E o formă de transport încurajată în Franța și e o formă de transport pe care o poți alege fără să te încurajeze cineva. Și e interesant și amuzant faptul că o bicicletă bună și nouă costă cât o rablă de prin 1999, pe care vrei s-o hârșâi pe șoselele României vreo 2 ani. E cam ilegal, dar mulți sunt supărați pe ilegalitatea asta. Dacă mașina încă nu troncăne și nu bocăne, de ce, nene, să n-o pot folosi/vinde/ cumpăra? Și ce dacă poluează? Și ce dacă a aparținut lui Decebal? Mentalitate de român.
O bicicletă bună și nouă (cred eu) te ține și zece ani, dacă știi ai grijă de ea.
Ne confruntăm iar cu diferența de mentalitate dintre români și alte nații, cu snobismul inutil și cu teama de nou. E drept, nici infrastructură nu avem dar, profitând de absența traficului, ar trebui să facem din bicicletă un prieten. Prietenul poate fi mai scump, mai ieftin, reparat sau adoptat de la cineva.
Și pe vreme de pandemie, dar și în afara ei, bicicleta ar trebui să fie o alternativă și o nouă lecție.
Parisul a adăugat 50 de kilometri suplimentari de piste în ultimele săptămâni. Încă o dată, nu ne comparăm cu Franța. Dar am putea să ne comparăm cu noi înșine. Să vedem că e mai uman, ușor și sigur să nu ne îmbulzim în autobuz. Să nu mai respirăm în ceafa celui din față prin metrou. Și să nu mai poluăm degeaba prin intersecții.
Citește și: Bicicleta, vehicul ideal în vremea pandemiei