Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege prin care autoritățile vor putea elibera cărți de identitate electronice cu cip încorporat. Noile buletine sunt, totuși, opționale, astfel că românii au posibilitatea de solicita și cărți de identitate simple. Cartea electronică de identitate va înlocui cardul de sănătate și va putea fi folosită la autentificarea în sistemele informatice ale instituțiilor statului sau private, precum și utilizarea semnăturii electronice, în condițiile legii.

Actul normativ adoptat de Camera Deputaților include și posibilitatea eliberării de astfel de acte de identitate pentru copiii mai mici de 14 ani, opțional și numai la solicitarea părinților sau a reprezentanților legali. Noile cărți de identitate se vor imprima în mod eșalonat în termen de 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple. Un regulament al Uniunii Europene obligă autoritățile să schimbe cartea de identitate până în 2 august 2021.

La începutul acestui an proiectul legislativ adoptat acum de Camera Deputaților a stârnit un val de reacții negative motiv pentru care Ministerul de Interne a organizat, în ianuarie, o dezbatere publică despre noua carte de identitate la care au participat reprezentanți de la 40 de asociații neguvernamentale. Cei mai mulți au contestat proiectul, unii invocând motive religioase. Cei mai mulți dintre reprezentanții societății civile și-a exprimat atunci temerea că vor fi urmăriți de autorități, unii decretând că introducerea buletinelor cu cip electronic încorporat prevestește Apocalipsa.

„Pe plan religios, ni se pune în pericol însăși mântuirea, pentru că numele de botez e asociat cu număr al cărui semn este 666. Actuala lege ne propune să alegem între două rele, două tipuri de închisori. Primul se referă la varianta electronică, pentru că întruchipează visul tuturor dictatorilor de a deține control total asupra supușilor”, au afirmat unii dintre participanții la dezbaterea Ministerului de Interne.

În realitate cărțile electronice de identitate vor îngloba cardul de sănătate și vor permite interacționarea cu administrația publică fără să mai fim obligați să stăm la cozi la ghișee, de exemplu.

Conform proiectului de lege adoptat marți, cărțile de identitate vor avea următoarele termene de valabilitate, de la  data eliberării: 

a) valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
 b) valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
 c) valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
 d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.

Cetățenii români cu domiciliul în România aflați temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință, cu excepția cererii pentru eliberarea unei cărți de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.

Viitoarele cărți electronice de identitate vor conține date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele: 
 
a) datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinţilor titularului;
c) un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.

Citește și: Cardul de sănătate este din nou obligatoriu pentru unele servicii. Bucureștenii pot folosi în continuare platforma gratuită lansată de PMB și ASSMB

HashtagNews.ro