Pandemia de coronavirus ar putea avea efecte pe termen lung din punct de vedere electoral pe litoral. Cei aproximativ 50.000 de pensionari din municipiul Constanța, care până nu demult umpleau mijloacele de trasport în comun, grație gratuității totale oferite de administrația Făgădău, s- au baricadat la domiciul. De asemenea cluburile de pensionari amenajate în toate cartierele municipiului din banii contribuabililor sunt închise. Pe străzile Constanței nu mai zărești zilele acestea picior de pensionar, chit că primăria le acordă gratuități peste gratuități: transport moca 24 de ore din 24 pentru cei cu pensia mai mică de 1.840 lei sau trecuți de 60 de ani, pachete, bani cash pentru cuplurile longevive, etc.
Goana după procente
Deși s- a străduit din răsputeri să se delimiteze de fostul său șef Radu Mazare, actual primar al Constanței Decebal Făgădău a continuat, ba chiar a perfecționat politica de pomeni electorale pentru cei mai consecvenți votanți, pensionarii. A preluat în 2016 o regie de transport în comun falimentară, poate și pentru că acorda călătorii gratuite non- strop moșilor cu pensie de până la 1.000 de lei. În patru ani aprope a dublat plafonul, în detrimentul altor caterorii sociale care aveau drepturi cel puțin egale cu pensionarii în acest sens: elevii, studenții și constănțenii care muncesc și plătesc taxe. Așa s- a ajuns în acest an la un paradox: pensionarii care care au pensii de două ori mai mari ca cei care muncesc se plimbă toată ziulica gratis în timp ce elevii și restul constănțenilor plătesc abonament. Abia acum, în an electoral, mai exact în urmă cu câteva zile consiliul local a aprobat ca și elevii să meargă gratis cu autobuzul, dar nu și studenții.
Studenție: dacă nu votezi nu mergi gratis
Oficial, Făgădău a motivat neacordarea de transport gratuit studenților cum că, deși sunt câteva mii, doar câteva sute au solicitat autobuzul gratis. Neoficial, o mare parte a studenților din Constanța provin din alte localități și deci votează în altă parte. Și pentru că tot mereu a cerut implicarea urbei în probleme municipalității, implicare binențeles gratis, pentru că cei care ar trebui să se ocupe de acest lucru zac în birourile primăriei, îi dau eu soluția gratis lui Făgădău. Și nu- i cer să- și dea afară subordonații. Deci, cele două sedii ale universității Ovidius, respectiv campusul vechi și cel nou sunt deservite de unul dintre cele mai lungi trasee din oraș, linia 5-40. Autobuzul traversează via gara Constanța tot orașul. Dacă ar da gratuitate studenților pe această linie, plus încă una la cerere, în funcție de zona unde locuiește fiecare, pentru că toate liniile ajung la gară sau în apropiere de o stație 5- 40, iaca rezolvată problema transportului gratuit al studenților cu minim de efort financiar din partea noii companii de transport CT Bus.
Un million de euro pe lună, “nota de plată” pentru pensionari
Un simplu calcul ne arată că, deși municipalitatea este extrem de zgârcită când vine vorba despre amenajarea de locuri de joacă pentru copii sau renovarea simbolului orașului- Cazinoul, pentru pensionari se găsesc mereu bani. Ultima pomană pentru vâstra a treia datează din septembrie anul trecut, atunci când comsilieriii locali au aprobat majorarea plafonului de gratuități de la 1.600 la 1.840 lei pentru pensionari la transportul în comun. Motivarea oficială a fost că în urma majorării punctului de pensie, 2.569 pensionari care călătoreau gratis 24 de ore din 24 ar fi ieșit din schemă. Așa că, după majorarea plafonului problema a fost rezolvată chiar cu bonus, pentru că încă 7.167 de bătrâni cu pensiile de până la 1.840 au îngroșat numărul asistaților la transportul municipal. Una peste alta constănțenii suportă în fiecare lună aproximativ 5 milioane de lei costuri cu deplasarea gratuită a pensionarilor, în condițiile în care prețul unui abonament pe toate liniile este de 125 lei pe lună.