Negociatorii Parlamentului European şi ai Consiliului UE au ajuns la un acord pentru extinderea câmpului de aplicare a pieţei carbonului. Dreptul de a polua gratuit al industriaşilor va lua sfârşit, emisiile legate de încălzire şi de maşini vor fi taxate, va fi înfiinţat un fond social pentru tranziţie, sunt câteva dintre prevederile unui acord la care s-a ajuns sâmbătă noaptea, privind o reformă amplă a pieţei carbonului, potrivit g4media.ro.
Pentru a-şi acoperi emisiile de CO2, producătorii de electricitate şi industriile energofage (siderurgie, ciment) din Uniunea Europeană trebuie în prezent să cumpere „permise de poluare” de pe piaţa europeană a cotelor de emisii (ETS), creată în 2005 şi care se aplică la 40% din emisiile de pe continent.
Totalul cotelor create de state au fost reduse de-a lungul anilor pentru a-i determina pe aceşti mari producători să polueze mai puţin. Reforma propusă în iulie 2021 de Comisia Europeană vizează consolidarea acestui obiectiv pentru a îndeplini obiectivele privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, potrivit cu Pactul verde al UE. Potrivit acordului, ritmul de reducere a cotelor propuse se va accelera, urmând să ajungă până în 2030 la o scădere cu 62% faţă de 2005 (faţă de un obiectiv precedent de 43%). Acest lucru înseamnă că marile companii industriale vor fi obligate să-şi reducă emisiile cu 62%. Piaţa carbonului se va extinde progresiv la sectorul maritim, la emisiile zborurilor aeriene intraeuropene, pentru care cotele gratuite alocate în prezent vor fi suprimate şi din 2028 la siturile de incinerare a deşeurilor, sub rezerva unui studiu favorabil al Bruxellesului. În contrapartidă la instituirea unei „taxe carbon” la frontiere, UE va renunţa progresiv la cotele de emisii gratuite distribuite până acum industriaşilor europeni pentru a le permite să înfrunte concurenţa extra-europeană.
Minim 48,5% din aceste „drepturi de poluare” gratuite vor fi suprimate până în 2030 şi vor dispărea total până în 2034, un calendar care a făcut obiectul unei dispute între PE şi Consiliul UE.
Alt punct controversat al reformei este faptul că executivul UE va propune crearea unei a două pieţe a carbonului (ETS2) pentru încălzirea locuinţelor şi carburanţii rutieri. În final s-a stabilit că gospodăriile vor plăti un preţ pentru emisiile de carbon provocate de utilizarea carburanţilor pentru automobile şi încălzirea cu gaz începând din 2027, dar acest preţ va fi plafonat până în 2030. Dacă creşterea accentuată a preţurilor din energie va continuă, aplicarea va fi amânată cu un an. Încasările provenite din această nouă piaţă a carbonului vor alimenta un „Fond social pentru climă”, în sumă de 86,7 miliarde de euro, creat pentru a ajuta gospodăriile şi companiile vulnerabile în tranziţia energetică.
Nicolae Ciucă, mesaj cu ocazia Zilei Minorităţilor Naţionale din România