E posibil să avem o autostradă care să lege Bucureștiul de Brașov. Când? Peste 6 ani. Cum? Cu ajutorul promisiunilor făcute de Orban. Undeva prin ianuarie 2020, ministrul Transporturilor a petrecut 7 ore în trafic de la București la Brașov. Exemplul și experiențele triste au ajuns atunci în știri. Faptul că mulți dintre noi au petrecut chiar și peste 10 ore în trafic, nu a fost subiect de știri.
”Ne propunem să alocăm sume fără precedent pentru obiectivele de investiţii pentru Braşov.
România are nevoie ca de aer de modernizarea infrastructurii şi din cauza aceasta obiectivul nostru prioritar îl reprezintă investiţiile în infrastructură – de transport, energetică, de sănătate, unde există extrem de multe proiecte care sunt derulate atât de Primăria Braşovului, cât şi de Consiliul Judeţean. Consiliul Judeţean, de exemplu, a avut o alocare record de cheltuieli pentru sănătate de peste 50 de milioane.
Niciun consiliu judeţean nu a alocat atâtea resurse pentru proiectele de modernizare care unele dintre ele, este adevărat, sunt sprijinite şi de la nivel guvernamental prin Compania Naţională de Investiţii.
În următoarea perioadă, dacă vrem să ne modernizăm, dacă vrem să creştem standardul de viaţă pentru fiecare român, dacă vrem să asigurăm unirea tuturor provinciilor istorice, să asigurăm perspective de dezvoltare pentru toate regiunile din România prioritatea zero trebuie să fie investiţiile în infrastructură, iar în ceea ce ne priveşte pe noi vom aloca resurse impresionante, cum nu au fost alocate niciodată în ultimii 30 de ani, pentru modernizarea infrastructurii”, a declarat Ludovic Orban într-o vizită pe şantierul autostrăzii Comarnic-Braşov.
Mi-l și imaginez pe Ludovic: încrezător, plin de speranțe și idealuri mărețe, gesticulând despre infrastructura posibilă peste 6 ani. Nici nu e mult de așteptat. O nimica toată.
În gloria și entuziasmul promisiunilor, Ludovic discută soarta autostrăzii și o posibilă vizită personală în Brașov:
”Vreau ca peste 6 ani – ştiţi vorba ‘toate drumurile duc la Roma’ – când voi veni în Braşov, să spun toate ‘drumurile duc la Braşov’. Obiectivul nostru este să realizăm toate conexiunile de care are nevoie Braşovul şi nu numai Braşovul, de care are nevoie România -, conexiunile dintre Braşov şi Coridorul 4 european prin autostrada Braşov-Sibiu, să realizăm legătura dintre Braşov şi Bucureşti prin tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov şi, nu în ultimul rând, să realizăm conexiunea dintre Bacău şi Braşov.
Braşovul este un punct extrem de important pentru România şi în mod normal toate aceste conexiuni de infrastructură de transport rutier, feroviar şi aerian trebuiau făcute mai demult.
Comarnic-Braşov, când am plecat de la Ministerul Transporturilor în 2008, am lăsat licitaţia pentru realizarea contractului de parteneriat public-privat cu finalizarea primei faze de preselecţie urmând să se facă selecţia dintre consorţiile care se calificaseră pentru faza finală.
Din 2008 până astăzi singurul tronson de pe Comarnic-Braşov pe care îl vedeţi este cel de 6,3 km care va fi în curând gata”.
Sincer, eu nu știu ce fac mâine. Mi-e cam greu să preconizez ce se va întâmpla peste 6 ani, câți miniștri și câte guverne se vor perinda prin politica românească.
Or fi ducând toate drumurile la Roma, doar că e un citat care nu are legătură cu autostrăzile și o destinație fixă. Traducerea dictonului este următoarea: ”Există mai multe mijloace pentru a atinge un anumit scop”. Nu-i contest latina lui Ludovic, zic doar că între rezolvări și citate mărețe este o diferență.
Dar, ca să insistăm pe traducerea pură, expresia se referă la perioada de glorie a Imperiului Roman, atunci când cele 29 de cai de acces public, ce strabateau întreg Imperiul Roman aveau aceeași finalitate: Roma.
Doar că ei avea și glorie, și 29 de drumuri. Noi? O posibilă autostradă. Prin 2026.
Citește și: Isărescu, despre situația economico-financiară a țării