ÎPS Teodosie / Foto: Facebook

Deja când aud de ÎPS Teodosie, prima întrebare care-mi vine-n minte e: ”Ce-a mai făcut și de data asta?” E mai ceva ca o comedie bună, din anii `90. Sau, în contextul pandemiei actuale, ca un thriller care te ține cu sufletul la gură, timp de 90 de minute. Și după ce-l vezi, rămâi cu sechele câțiva ani.

Sâmbătă, dacă vă aduceți aminte, a plimbat aceeași linguriță pe la mai mulți copii, să nu-i lase neîmpărtășiți. Asta, în ciuda hotărârilor BOR. Și a legislației în vigoare. Adică n-a ținut cont nici de superiorul ierarhic, nici de instituțiile statului.

Dup-aia, le-a dat cu tifla jurnaliștilor, care-au venit să vadă ce mai face și duminică. Răzmeriță, că doar nu dă socoteală decât lu` Ăl de Sus, zice el.

Eu zic că, pe undeva, apă la moară i-a dat și decizia Parchetului de la Cluj. Acesta a clasat cazul cu împărtășania din aprilie, în plină pandemie, cu îngrămădeală și secreții la comun.

Dar nu despre asta e vorba azi.

Azi e despre super oferta lui ÎPS Teodosie, care promite Paștele în reluare. L-ai pierdut pe ăla de pe 12 aprilie, din cauză de coronavirus și guvernanți atei? Nu-i nimic! Învierea va mai avea loc o dată, în noaptea de 26 spre 27 mai! Să ajungă la toată lumea!

Asta în condițiile în care, la prima rulare a Paștelui 2020, cei care au vrut lumină, au primit-o. De la preoți și voluntari, care s-au plimbat printre blocuri. Să nu rămână nimeni neluminat.

Dar de ce să-i pese lui Teodosie că, la urma urmei, cei care au împărțit lumina la primul Paște 2020 și-au sacrificat și niște timp, și niște nervi, ca să facă totul după rânduiala oficială și legală?

Lui nu-i pasă! El vrea Paștele lui, cu post, și slujbe, și împărtășiri, și lumină (de mâna a doua, dacă e în reluare) și oameni în biserică, dom`le! Cât mai mulți oameni în biserică! Că la primul Paște nu li s-a dat voie, de către persoane rele și (posibil) vândute diavolului, și lui Bill Gates.

Bineînțeles că nu zice că vrea el, musai, să fie mai cu moț. Dă în spatele credincioșilor, care tare s-au mai mâhnit că n-au profitat din plin de liturghie, și împărtășanie, și post, și alte minunății din astea. Care necesită, ce-i drept, prezența fizică a credincioșilor la locul faptei. Adică la biserică.

Și ce dacă adunările sunt interzise, încă? Și ce dacă e puțin ciudat să bagi reluare la o sărbătoare? Și ce dacă nici împărțitul linguriței nu e încă legal? Teodosie vrea și zice c-o s-o și facă! Că nu se ia el după toți calicii (ca să-l citez pe fârtatul lui, Ignatie).

Și zice Arhiepiscopia Tomisului așa:

”Cea mai mare sărbătoare a creștinătății, Învierea Domnului, are consacrată o slujbă specială, săvârșită în fiecare an la miezul nopții, în cadrul căreia credincioșii primesc de la clerici Lumina lui Hristos, simbolul Învierii Domnului, esența credinței creștine. Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgență în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioșii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la această slujbă. Prin urmare, pentru a repara acest neajuns, având în vedere că:

– miercuri, 27 mai, este Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede același început ca în noaptea Învierii;

– sunt dorințe neîmplinite ale credincioșilor de a se împărtăși la Liturghia Învierii din noaptea de Paști și de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcușului spre Înviere;

– nu a fost posibilă pomenirea celor adormiți în cimitire la Paștele Blajinilor, urmare a interzicerii accesului publicului în cimitire;

– Arhiereul locului poate rândui zile de post, conform canoanelor bisericești;

– rânduiala Odovaniei Învierii practicată în Biserica Ortodoxă a Greciei,

Permanența Arhiepiscopiei Tomisului a decis:

1. în noaptea de 26 spre 27 mai, la miezul nopții, în bisericile și mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal și Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști;

2. se rânduiește un post bisericesc de trei zile în întreaga eparhie, în zilele de 24, 25 și 26 mai, în care credincioșii se pot spovedi, astfel încât să poată primi Sfânta Împărtășanie la Liturghia din noaptea de 26 spre 27 mai;

3. joi, 28 mai, întrucât Înălțarea Domnului este și ziua pomenirii eroilor, preoții pot pomeni în cimitire pe cei adormiți precum la Paștele Blajinilor.

Menționăm că Sfânta Lumină ce va fi oferită credincioșilor este Lumina ce a fost adusă de Paști de la Ierusalim, ea fiind păstrată în toată această perioadă în sfintele altare.

Veniți de luați Lumină!”

Acum, întrebarea mea e, cum facem? Vopsim din nou ouă? Facem din nou cozonac? Alergăm din nou după miei? Uităm că a mai fost o dată Paștele, sau ne prefacem că nu știm? Dileme, dileme.

Nici n-o să mă leg de faptul că încă nu am scăpat de coronavirus, și multe persoane, îndesate una în alta și respirând greu, numai bine n-o să facă.

Mă întreb, însă, legea aia pe care trebuie s-o respectăm cu toții are un asterisc mic, care-l exonerează pe ÎPS Teodosie? Sau chiar a avut Ignatie dreptate, și ei sunt vlădicii, iar noi calicii?

Citește și: Pimen e vlădică, noi suntem opincă

#News