Recent numita conducere a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, ori se face că nu știe, ori chiar… nu știe. Ofeta Ferry-boat prezentată străinilor este egală cu zero, chiar și la nivel de terminale.

“Portul Constanța dispune de două terminale Ferry-boat echipate corespunzător pentru operarea oricărui tip de vehicul, operarea marfurilor încarcate în vagoane, acestea fiind transportate pe nave ferry prin intermediul serviciilor de linie. Există, de asemenea, echipamente specializate pentru încarcărea și descărcarea trenurilor folosind ecartamentul normal european de cale ferată.

Portul Constanța asigură facilități de operare moderne la standarde internaționale: suprafețe mari de stocare marcate corespunzător, paza asigurată de personal specializat, personal calificat care gestioneaza operațiunile curente în dane, acces către terminale pentru camioane, autoturisme, căt și garnituri de tren.

De asemenea, în anumite cazuri se practică reduceri tarifare, precum și unele scutiri de plata pentru transporturile ferry-boat”, precizează CNAPMC- ul lui Costel Stanca.

Un penelist pentru port

Marmota învelea ciocolata

În primul rând o să-l oripilăm pe noul director general CNAPMC cu o informație șocantă pe care o știe tot constănțeanu, mai puți șefii portului: nu există servicii de linie Ferry-boat.

Singurele linii maritime în domeniu erau asigurate de cele două feriboturi românești, pensionate de ani buni, linii care au răposat de mult. Cât despre facilitățile din terminalul feribot, în afară de bălării nu există altceva.

O face ea, CNAPMC reduceri, dar nu prea are la ce. Din punct de vedere economic, nu există niciun interes pentru terminalul feribot.

Navele ruginesc la chei

Scroafa e de mult moartă în coteț

Ultimele două hârburi plutitoare care mai arborează pavilionul maritim național ruginesc de unsprezece ani în cimitirul de nave de la Agigea, însă figurează în oferta de transport a companiei naţionale de transport feroviar de marfă.

Feriboturile „Mangalia“ şi „Eforie“ sunt, dacă accesăm site- ul oficial, secțiunea oferta de transport intermodal a SN CFR Marfă, „două nave tip ferry-boat (în momentul de faţă, aflate în conservare), specializate în principal în transportul de vagoane de marfă, containere şi auto“. În realitate, nu mai produc decât pierderi, pentru că au fost înghesuite în dană dublă, într-o zonă părăsită din portul Constanţa Sud-Agigea, nu au combustibil şi nici echipaje. Cele două feriboturi nu au mai ieşit de peste zece ani pe mare.

Un vas a fost legat la cheu în 2008, iar celălalt, un an mai târziu. În tot acest timp, s- au făcut o mulțime de calcule privind repunerea în explotare însă nicio inițiativă nu a fost dusă până la capăt. Pe de- o parte, costurile cu resuscitarea celor două nave sunt de ordinul milioanelor de euro iar pe de alta niciun guvern nu a reușit să rezolve problema fluxului de mărfuri care să justifice exploatarea acestor două nave.

Cele două feriboturi româneşti au un deplasament de 12.000 tdw fiecare şi pot încărca la bord 40 de TIR-uri sau 40 de vagoane. Destinaţia iniţială a vaselor era asigurarea unei singure linii maritime regulate, Constanţa-Samsun (Turcia), port de unde vagoanele plecau spre Orientul Mijlociu. Feriboturile au navigat, până la scoaterea din exploatare pe trei linii în Marea Neagră, două cu Turcia: Samsun şi Deringe. Niciuna din rute nu a fost rentabilă.

#Stiri