Pe fondul colapsului Blue Air, mai multe agenții de turism s-au văzut nevoite să scoată bani din propriul buzunar pentru despăgubirea clienților, motiv pentru care cer instituirea unui fond de garantare, care să asigure vacanțele organizate, atunci când acestea sunt afectate de către un colaborator.
„Suspendarea temporară a zborurilor de către compania aeriană Blue Air a afectat semnificativ agențiile de turism din România. Suplimentar față de măsurile de criză întreprinse de Guvernul României, acestea au asigurat din fonduri proprii repatrierea turiștilor în condiții de siguranță, onorând astfel contractele încheiate pentru pachetele de servicii de călătorie, în ciuda tuturor pierderilor de ordin financiar suferite și a improbabilității de a recupera sumele într-un termen rezonabil. În scopul evitării unor situații similare, absolut nedorite, mediul asociativ de profil a solicitat instituirea unui fond de garantare, care să asigure vacanțele organizate, atunci când acestea sunt afectate de către un colaborator” a transmis, joi seara, pe pagina de Facebook, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.
Inițiativa susținută de Constantin-Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului și Turismului
Pentru că nu puțini au fost turoperatorii sau agențiile de turism care aveau parteneriat cu compania aeriană și care, implicit, erau responsabili pentru despăgubirea turiștilor care nu au mai putut beneficia de cursă din motive independente de ei, Constantin-Daniel Cadariu a dispus constituirea unui grup de lucru public-privat.
Prima întâlnire a avut loc deja, iar la aceasta au luat parte specialiști din cadrul ministerului de resort, reprezentanți ai Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM), ai Fondului Român de Contragarantare (FRC), precum și ai Asociației Naționale a Agenții de Turism (ANAT).
”Ne-am luat angajamentul facilitării unei întâlniri cu factorii interesaţi de instituirea unui fond de garantare a pachetelor de servicii de călătorie, necesar atât pentru siguranţa turiştilor, cât şi pentru redobândirea credibilităţii industriei. Acum că acest lucru s-a întâmplat, nu ne rămâne decât să încercăm transpunerea soluţiilor identificate în practică. Respectiv, fiind vorba de o schemă privată de garantare, aşa cum prevede directiva europeană, aplicată la nivel naţional prin OG nr. 2/2018, o variantă plauzibilă ar fi crearea unui program în cadrul FNGCIMM, pe modelul IMM Invest. Vom continua discuţia şi cu Ministerul Finanţelor şi contăm pe sprijinul oferit, în speranţa că vom reuşi într-un timp cât mai scurt să conturăm imaginea de ansamblu a acestei propuneri, ca ulterior să facem toate demersurile premergătoarea implementării”, a ținut să precizeze ministrul antreprenoriatului şi turismului, Constantin-Daniel Cadariu.
Programul de garantare, finanțat din fondurile FNGCIMM
Reprezentanții Ministerului Antreprenoriatului și Turismului sunt de părere că programul de garantare, așa cum a fost gândit, ar putea avea la bază, în ceea ce privește capitalul, fondurile FNGCIMM.
”Suplimentar, vor fi adăugate sumele plătite de agenţiile de turism, corespunzător cifrei de afaceri, atunci când acestea se autorizează”, a mai transmis ministerul.
Acesta a ținut să specifice totodată că, pentru a face acest lucru posibil, este necesară actualizarea Ordinului nr. 156/2019 pentru aprobarea Procedurilor de garantare a sumelor plătite de călători în legătură cu pachetele de servicii de călătorie/serviciile de călătorie asociate în cazul insolvenţei agenţiei de turism organizatoare şi procedurile de despăgubire a călătorilor.