Ministerul Mediului face apel la angajații din sectorul silvic să solicite user și parolă pentru sistemul SUMAL 2.0 care va fi operaționalizat începând din 31 ianuarie. Mai mult, pentru a remedia sincopele care pot apărea pe parcurs în funcționarea noului sistem informatic, 36 de angajați ai Gărzilor de Mediu vor sta la dispoziția celor care au nelămuriri cu privire la SUMAL 2.0.
„La această oră avem peste 10.000 de utilizatori care operează în SUMAL 2.0. Angajații din sectorul silvic trebuie să solicite user și parolă pentru a reuși ca în continuare să-și desfășoare activitatea respectând cadrul legislativ în vigoare. Toti cei implicați vor fi sprijiniți astfel încât să se familiarizeze cu utilizarea noului sistem informatic”, a transmis, marți, secretarul de stat din Ministerul Mediului Gelu Puiu, într-o postare video pe pagina de Facebook.
„Specificăm faptul că, din 31 ianuarie, orice acțiune pe care vor dori să o desfășoare nu o vor putea face decât dacă se va opera strict în acest sistem informatic. Pentru a fi înregistrați în SUMAL 2.0, administratorul companiilor de tip agent și al companiilor de tip transportator trebuie să solicite Gărzii Forestiere competența teritorială introducerea companiei în sistem și acordarea de credențiale, adică acel user și parolă, pentru accesul administratorului.
Administratorul companiei va crea, după caz, depozitele și va declara angajații pentru care dorește acordarea credențialelor de acces, va introduce mijloacele de transport folosite la transportul materialelor lemnoase pe drumurile publice și forestiere. Informațiile referitoare la depozite vor fi verificate și aprobate de către gărzile forestiere competențe teritorial”, a menționat oficialul din Ministerul Mediului.
De altfel, viitorii utilizatori a SUMAL 2.0 au la dispozitie materiale video informative și linii telefonice directe de comunicare cu personal specializat. În acest sens, a fost pus la punct un call center în care un număr de 36 de angajați ai Gărzilor forestiere vor răspunde la întrebările utilizatorilor în intervalul orar 7:30-20:30. Aceste numere de telefon urmând să fie făcute publice pe site-ul oficial al Ministerului Mediului, dar și pe alte căi de comunicare.
Secretarul de stat a precizat că populația care cumpără lemn pentru consum propriu se va supune regulilor aplicate ca și până acum, iar consumatorii de material lemnos precum pensiuni, restaurante sau constructori nu vor fi obligați să declare depozite de lemn la locul de consum.
„SUMAL 2.0 nu mai permite realizarea transportului dublu pe același aviz. Transportatorii trebuie să încarce în sistemul informatic patru fotografii: a kilometrajului, din față, lateral și spate. Așa se dovedește că aceeași cantitate de material lemnos ajunge și în depozit”, a mai precizat Gelu Puiu.
Acesta a menționat că autoritățile sunt pregătite să intervină „pentru a remedia sincopele care pot apărea pe parcurs” în funcționarea noului sistem informatic.
De altfel, SUMAL 1.0 rămâne disponibil doar pentru consultare, fără a mai fi operate modificări după 31 ianuarie, a menționat Puiu, iar toate avizele emise de SUMAL 1.0 vor trebui recepționate la destinație până la data de 30 ianuarie 2021, ora 24:00, dupa aceasta dată fiind obligatorii avizele emise în noua versiune, SUMAL 2.0.
Ce este SUMAL
SUMAL este un sistem informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase realizat de autoritatea publică centrală. Principalele obiective ale SUMAL sunt: a) creșterea eficienței controlului ca parte a politicilor publice de reducere a infracționalității în domeniul forestier, pentru prevenirea și combaterea activităților ilegale, prin controlul provenienței lemnului și al asigurării trasabilității acestuia; b) obținerea de informații statistice la nivel național privind volumul de lemn exploatat și al materialelor lemnoase rezultate; c) practică unitară în evidența gestionară a materialelor lemnoase prin punerea la dispoziția profesioniștilor a unei aplicații informatice gratuite.
Citește și: Mihai Goțiu: ”Mafia lemnului a dat lovitura în perioada de urgență”