Începând de luni vor fi puse în vânzare peste trei milioane de acțiuni ale fabricii de avioane
Se anunță o vară fierbinte pe platforma industrială a fabricii de avioane Craiova. Unicul fabricant de avioane militare din România, în același timp plină de datorii, Avioane Craiova vrea să-și reducă din arierate prin metoda aportului de capital. “Se aprobă prospectul UE pentru creștere în vederea majorării capitalului social al societății Avioane Craiova SA Dolj, care urmează să fie publicat pe site-urile web ale Intermediarului și ale BVB cu următoarele caracteristici:- obiectul ofertei: maxim 3,126.950 acțiuni, perioada de derulare: 29.06 2020-29.07 2020, prețul de subscriere: 2,50 lei/acțiune”, au decis acționarii companiei, potrivit unui raport remis către piața de capital.
Majorarea de capital social este în valoare de 7.817.375 lei, respective de la valoarea actuală de 26.773.227,50 lei la valoarea totală maximă de 34.590.375 lei. Majorarea este fix creanța pe care Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de afaceri o are față de compania doljeană.
Ludovic Orban și Florin Cîțu, suspectați de implicare în dosarul Unifarm
Avioane Craiova a încheiat anul trecut cu o pierdere financiară de 4.587.737 lei, în condițiile în care la jumătatea lui 2019 pierderea era aproape dublă, de 8.268.559 lei. Comparativ cu 2018 situație este un pic mai bună în sensul că pierderile la sfârșit de an s-au ridicat la 5.129.364 milioane lei, dar fabrica de avioane tot gaură neagră rămâne.
Avionul lui Ceaușescu și NATO
Avioane Craiova a fost fondată în 1972 în scopul producerii și furnizării de avioane militare pentru Fortele Aeriene Romane. Independența economică și militară a lui Ceaușescu era strâns legată de zona Olteniei, majoritatea proiectelor industriale de anvergură fiind destinate acestei regiuni. Compania și-a început activitatea ca producător de avioane prin cooperarea cu fosta Iugoslavie.
A fost dezvoltat un proiect comun al avionului de bombardament și atac la sol IAR-93, care a intrat în dotarea forțelor aeriene a celor două state partenere (sârbii l-au denumit J-22 Orao). “93” nu a fost un avion rău, era supersonic și adaptat condițiilor tehnice și posibilităților României la acea vreme. Plus că era dotat cu două motoare Rolls-Royce Viper, sistem cu reacție utilizat pe scară largă în lumea occidentală a aviației.
Fabrica de avioane a livrat 200 de aeronave IAR 93 către armată. Acestea au fost scoase din uz ca urmare a faptului ca România a devenit membră a blocului NATO. În perioada anilor 1980, compania a proiectat împreună cu Institutul Național de Construcții Aerospațiale avionul de antrenament IAR-99. Acesta este și în prezent în fabricație și în serviciul Forțelor Aeriene ale României în versiunea modernizată IAR 99 Șoim. În același timp Avioane Craiova este singurul producător român din industria aeronautică care a realizat componente pentru racheta Ariane 5, utilizată în cadrul programelor ESA (Agenția Spațială Europeană).