Forțele Aeriene Române pun la bătaie 100 milioane euro pentru modernizarea avioanelor IAR 99 Șoim
Vești bune în plină criză Covid la Craiova. Armata română a decis să modernizeze ultimul lot de aeronave de antrenament și bombardament la sol IAR 99 Șoim. Ultimul avion produs integral în România, “Șoim”-ul este catalogat drept unul dintre cele mai bune aeronave de antrenament la clasa sa. Forțele Aeriene Române dispun de 20 de astfel de aparate, din care doar jumătate au fost modernizate la standardele NATO. Acum a venit rândul celorlalte. Acționarii Avioane Craiova sunt convocați pe 29 septembrie, ora 12 pentru
”1. probarea contractării unei Facilități sub forma unei Scrisori de Garanție Bancară de execuție de la CEC Bank SA, în valoare de 13.750.000 lei, reprezentând 5% din prețul contractului, fără TVA (…) încheiat la data de 14.08.2020 între Ministerul Apărărrii Naționale, prin Unitatea Militară 02550 București, în calitate de achizitor și Avioane Craiova SA, în calitate de furnizor, având ca obiect < revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM> , în vederea garantării Constractului de Furnizare menționat anterior”, a comunicat conducerea companiei. Contractul este împărțit în două etape, prima cu o valoarea de 60 milioane euro și a doua estimată la încă 40 milioane euro. După ce trec prin procesul de modernizare aeronavele ar urma să asigure instruirea piloților români pentru trecerea la avionul de vânătoare F 16. În prezent, aproximativ 300 de persoane mai lucrază în fabrica de la Craiova, iar majoritatea contractelor sunt de „revizie majoră” a celor 20 de avioane IAR 99 construite aici în trecut şi pe care acum le foloseşte Armata Română.
Licitație cu „cântec”
Modernizarea celor 10 IAR 99 Șoim este o intenție mai veche a Forțelor Aeriene Române care, în stilul clasic românesc s-a transformat într-un scandal de proporții. Avioane Craiova a ales, la începutul lunii decembrie 2018, oferta firmei americane CMC Electronics Aurora LLC de a moderniza 21 de avioane IAR 99 şi IAR 99 Şoim aparţinând Forţelor Aeriene la standardul „Superşoim” – cu avionică şi cabină similară cu a avioanelelor F16, astfel încât piloţii români să se poată antrena pe aparate de zbor similare. Programul de modernizare a avioanelor IAR 99 are o valoare de aproximativ 124 de milioane de euro, iar conform celor de la Avioane Craiova oferta firmei americane a fost aleasă pe baza caracteristicilor tehnice ale echipamentelor, fapt care a contat în proporţie de 70%, în timp ce preţul a contat doar în proporţie de 30%. Surse din interiorul companiei au declarat la acea dată că a fost dubios modul în care a ajuns la comisie oferta americanilor. Conform procedurii de achiziţie, prin cerere de ofertă, toate ofertele trebuiau să fie trimise în format pe hârtie, într-un plic închis, până la termenul stabilit. Numai că, la momentul deschiderii ofertelor, după termenul limită stabilit în procedură, Dragoş Sandu, directorul general al Avioane Craiova SA de atunci , a prezentat celorlalţi trei participanţi la achiziţie, şi oferta trimisă prin e-mail a celor ce la CMC Electronics Aurora LLC, din Ilinois (SUA). În cele din urmă directorul a demisionat, corpul de control al Ministerului Economiei a descins la fabrică iar toată prodedura s-a transformat într- un lung proces.