Pentru prima dată în ultimele decenii, Bulgaria și România au început acțiuni concrete de îmbunătățire a conectivității peste fluviul Dunărea, a anunțat Ministerul Transporturilor de la Sofia, la sfârșitul săptămânii trecute. Cele două țări au înaintat Comisiei Europene un proiect comun pentru studiul de fezabilitate la cel de-al doilea pod de la Ruse – Giurgiu. Podul va fi combinat – pentru transport rutier și feroviar peste Dunăre, potrivit g4media.ro.
Ideea proiectului pentru cel de-al treilea pod peste Dunăre este veche, subiectul fiind pus din nou pe ordinea de zi în timpul cabinetului „Petkov”, când Nikolai Sâbev a fost ministru bulgar al transporturilor, care a anunțat că vrea să construiască cel puțin cinci poduri peste Dunăre.
Cea mai aglomerată legătură între cele două țări, Podul Dunării de la Ruse, și-a depășit de mult capacitatea, nevoia de poduri noi fiind stringentă. Podul are o singură bandă pe fiecare sens, fiind tranzitat de aproximativ 2.000 de camioane pe zi. După începutul invaziei rusești în Ucraina, fluxul de mărfuri a crescut semnificativ, cozile de vehicule grele de marfă și vehicule ușoare în ambele direcții fiind deja de câțiva kilometri. În același timp, urmează să aibă loc pe partea bulgară prima reparație majoră a podului, vechi de aproape șaptezeci de ani, iar lucrările vor fi demarate la începutul anului viitor și vor dura cel puțin 24 de luni.
Reparațiile vor îngreuna și mai mult trecerea graniței și traficul se va desfășura pe o singură bandă. Se pare că promisiunile nu sunt doar la nivel declarativ, angajamentul fiind împărtășit între cele două țări vecine, iar guvernele au semnat deja un acord conform căruia proiectul este considerat prioritar.
Ministerul bulgar, împreună cu partenerii săi asociați – Compania Națională pentru Infrastructură Feroviară și Agenția pentru Infrastructură Rutieră (CNAIR), va realiza studiul infrastructurii de legătură din țară, a arătat Ministerul Transporturilor de la Sofia. Noul pod dintre Ruse și Giurgiu va avea aproximativ 3 kilometri lungime și va fi construit în direcția orașului bulgăresc Marten, la est de podul actual. Contribuția financiară a părții bulgare pentru studiul de fezabilitate este în valoare de 1,4 milioane de euro, iar până la 50% din sumă este de așteptat să fie un ajutor financiar nerambursabil în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Împreună cu studiile, se va face o analiză a diferitelor trasee și puncte din care va pleca podul din Ruse și Giurgiu, urmând să fie susținută alegerea unei soluții tehnice.Alarmant: Nivelul gheții din Antarctica a scăzut la un nivel extrem