Haos! Acesta este cuvântul prin care se poate descrie cel mai bine liberalizarea pieței de energie de care se „bucură” românii. Asta de parcă nu era de ajuns creșterea prețurilor la energie, mai vine și câte-o „pleașcă” de zeci de mii de lei, pentru care îți trebuie nervi de oțel să o rezolvi.
Ceea ce se întâmplă în aceste momente nu doar că sunt situații halucinante, dar ne arată cât de puțin este respectat consumatorul, cel care lună de lună își plătește facturile, uneori chiar și cu eforturi financiare mari. După ce am avut o experiență personală, în familia extinsă, cu privire la o factură de regularizare de puțin peste 1.100 de kWh, cu perioadă de facturare de o lună, însă cu estimări făcute sub nivelul consumului, mi-a fost ușor să înțeleg factura pe care o familie din Alba a primit-o recent. O factură de aproape 28.000 de lei, care, dacă nu ești bine cu nervii, dar și cu inima, te poate „scurtcircuita”.
Din păcate, mulți nu dau importanță contractelor scrise mărunt, ori facturilor, unde sunt trecute detalii importante și astfel se ajunge la situații ca cea prezentată mai sus.
Pe de altă parte, o altă categorie de consumatori își urmărește cu regularitate fiecare factură, știe exact când trebuie transmis indexul, astfel încât să nu aibă estimări, unele pot fi mai mari, altele mai mici decât consumul efectiv, iar când vine regularizarea, la 6 luni așa cum prevede legea, să nu aibă facturi de „nu le pot duce”.
Chiar și reprezentanții ANRE au remarcat acest lucru, clienți care sunt „sensibili” la factură și urmăresc atent ce este în spatele valorii și unii care ani de zile nu se uit pe factură, ci doar plătesc.
De altfel, chiar aceasta este una dintre recomandările pe care le face și ANRE, fiecare client să își urmărească factura, să transmită indexul lunar, nu de alta, dar „ANRE nu poate să urmărească facturile lunare a 9 milioane de clienți, e imposibil”.
Citește și editorialul: Cine v-a lucrat aici?