Ministrul Muncii și al Protecției Sociale, Violeta Alexandru anunță simplicarea procesului de trimitere a dosarului de pensie. Dacă până acum, procedura online nu intra în discuție, lucrurile urmează să se schimbe, după cum declară ministrul Muncii, Violeta Alexandru. Astfel, de acum încolo, doritorii vor putea evita cozile interminabile de la Casele de Pensii, având posibilitatea de a trimite documentația necesară dosarului, online.
Violeta Alexandru: „Una dintre prioritățile acestei perioade: reducerea întârzierilor în dosarele de pensii comunitare”
„Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) este prima instituție care a răspuns deja nevoilor persoanelor fizice care doresc să depună documente în format electronic, prin deschiderea unei secțiuni pe site-ul CNPP”, a subliniat Violeta Alexandru pe pagina sa de Facebook.
Pași pentru deschiderea dosarului de pensie comunitară:
- „Cererea de pensie se depune de regulă la instituția competentă din raza de domiciliu sau de reședință sau în baza unei procuri speciale, în România, dacă aveți domiciliul valabil aici. Documentele depuse împreună cu cererea dvs. pentru o pensie comunitară vor fi trimise către instituția omoloagă din țara unde ați lucrat, de către instituția din România, pentru a se deschide dreptul la pensie comunitară.Schimbul de informații între state privind vechimea în muncă se face prin intermediul formularului E205. Instituțiile comunică între ele acest formular.
- În momentul în care vă decideți să deschideți dreptul de pensie și mergeți la instituția de pensii din țară sau din străinătate, în funcție de locul în care aveți reședința, asigurați-vă că aveți toate documentele necesare. De exemplu, pentru limită de vârstă sunt necesare:
* carnetul de muncă (original și copie)/alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
* actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naștere și de căsătorie (original și copie); livretul militar (original şi copie);
* diploma de absolvire a învățământului universitar (original și copie) şi adeverința din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi; dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfășurate în cadrul unor instituții de învățământ universitar din străinătate;
* adeverința privind sporurile cu CARACTER PERMANENT (cf. legii/contractului colectiv/individual de muncă (original);
* adeverința privind încadrarea activității în fostele grupe I și/sau II de muncă, în condiții deosebite și speciale , în original. Atenție, angajatorul trebuie să fie achitat contribuții suplimentare pentru aceste grupe.* documente din care să reiasă perioada de lucru și locul de muncă în străinătate.
Este important ca documentele depuse să aibă: număr, data de înregistrare, ștampila unității emitente, semnătura, să fie lizibile/nedeteriorate. Este indicat să reveniți după o perioadă (o lună, de exemplu) să verificați la instituția unde ați depus dosarul dacă s-au trimis către România documentele dvs. Sigur că ideal ar fi să vă contacteze instituțiile și eu sper ca așa să se și întâmple curând. Am sunat personal români din Spania și Italia care mi-au spus că au depus documentele de pensie comunitară de peste un an dar că nu s-au mai interesat. Având pensia din România, nu au mai considerat o prioritate.”, adaugă Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, pe Facebook.
Citește și: Ion Cristoiu, despre blestemul postdecembrismului