Garanția produselor cumpărate în perioadele de Black Friday

Directorul general al ANPC a făcut precizări privind garanțiile produselor cumpărate în perioadele de reduceri

ANPC
ANPC sursa foto pag dE FB

Directorul general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a făcut precizări despre garanțiile produselor cumpărate în perioadele de reduceri și a transmis recomandări de Black Friday, atenționând asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, potrivit digi24.ro.

„Atenţie la comercianţii şi pieţele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către aceşti comercianţi nu respectă normele de siguranţă pentru comercializarea în Uniunea Europeană”

„În plus, capacitatea autorităţilor europene de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată, astfel încât nu puteţi fi siguri că veţi beneficia de drepturile prezentate mai sus, inclusiv dreptul de retur sau garanţie”, a scris pe Facebook, Paul Anghel. Într-o postare anterioară, acesta s-a referit la regulile privind garanţiile, mai ales în perioada reducerilor.

„Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg”, a transmis șeful ANPC. Anghel explică că OUG 140/2021 este cea care reglementează garanţiile bunurilor. De fapt, stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun. Garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite). În momentul în care un bun vă este vândut, beneficiaţi de garanţia legală, fără că garanţia să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii.

Garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii. Garanţia comercială este cea care, în anumite situaţii, este oferită suplimentar.

De exemplu garanţie de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbraca orice formă – o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc. – dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.

„Aveţi dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile”

Ca regulă, iniţial, puteţi alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcţionalitatea produsului. Repararea produsului sau înlocuirea acestuia se face în termen de 15 zile calendaristice din momentul în care aţi informat vânzătorul asupra problemei. Vânzătorul trebuie să preia bunul înlocuit pe cheltuiala proprie.

Încetarea contractului are ca efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului.

Prin urmare, veţi primi suma plătită pentru bun, iar comerciantul primește bunul înapoi. Returnarea bunului în această situaţie se face pe cheltuiala vânzătorului. „Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a mai spus Paul Anghel.

Pădurar din Mehedinți, agresat de un hoț de lemne