Peisajul din tabloul „Gioconda” de Leonardo da Vinci a stârnit discutii nesfârşite. Unii istorici de artă au sugerat că priveliştea a fost imaginară şi idealizată, alţii susţinând că sunt diverse legături cu anumite locuri din Italia, potrivit digi24.ro.
Un geolog şi istoric de artă renascentistă crede că a rezolvat în sfârşit misterul uneia dintre cele mai faimoase picturi din lume.
Ann Pizzorusso şi-a combinat cele două domenii de expertiză pentru a sugera că Leonardo a pictat mai multe caracteristici recognoscibile ale oraşului Lecco, situat pe malul lacului Como, în regiunea Lombardia din nordul Italiei. Aceasta a comparat podul lui Leonardo, lanţul muntos şi lacul din „Mona Lisa” cu podul Azzone Visconti din Lecco, din secolul al XIV-lea, cu Alpii de sud-vest care domină zona şi cu Lacul Garlate, despre care se ştie că a fost vizitat de Leonardo în urmă cu 500 de ani, Asemănările sunt de netăgăduit, a spus ea. „Sunt atât de încântată de acest lucru. Chiar simt că este un home run”.
Teoriile anterioare au inclus o afirmaţie din 2011 potrivit căreia un pod şi un drum din Mona Lisa aparţin oraşului Bobbio, un orăşel din nordul Italiei, şi o descoperire din 2023 potrivit căreia Leonardo ar fi pictat un pod în provincia Arezzo.
Pizzorusso a mai spus: „Geologii nu se uită la picturi, iar istoricii de artă nu se uită la geologie. Istoricii de artă au spus că Leonardo şi-a folosit întotdeauna imaginaţia, dar puteţi da acest tablou oricărui geolog din lume şi va spune ceea ce spun eu despre Lecco. Chiar şi un non-geolog poate vedea acum asemănările”. Ea a remarcat că rocile din Lecco sunt calcaroase şi că Leonardo şi-a reprezentat rocile într-o culoare alb-cenuşie – „ceea ce este perfect, pentru că acesta este tipul de rocă de acolo”. Ea a adăugat că, spre deosebire de Lecco, nici Bobbio şi nici Arezzo nu au un lac: „Aşa că avem dovezi cu adevărat perfecte la Lecco”. Cercetările sale anterioare despre Leonardo au implicat studierea ambelor versiuni ale Fecioarei de pe stânci – cea din Luvru de la Paris şi replica din Galeria Naţională din Londra.
Până în 2010, Galeria Naţională a crezut că cea pe care o deţinea era în principal opera unor asistenţi, dar, după ce a restaurat-o, a declarat că este posibil ca Leonardo să fi pictat el însuşi întregul tablou.
Ea a remarcat că Leonardo le-a insuflat întotdeauna elevilor săi importanţa reprezentării exacte a naturii. Pentru ultimele sale cercetări despre „Mona Lisa”, a vizitat Lecco, mergând pe urmele lui Leonardo: „Ştim din caietele sale că a petrecut mult timp explorând zona Lecco şi teritoriul aflat mai la nord”. Jacques Franck, un fost consultant al Luvru pentru Leonardo, a declarat: „Nu mă îndoiesc nicio secundă că Pizzorusso are dreptate în teoria sa, având în vedere cunoaşterea perfectă a geologiei ţării italiene – şi mai precis a locurilor în care Leonardo a călătorit în timpul vieţii sale, care ar putea corespunde peisajului muntos din Gioconda”. În acest weekend, Pizzorusso şi-a prezentat dovezile la o conferinţă de geologie din Lecco. „Sunt euforică în legătură cu aceste descoperiri şi există o posibilitate aproape certă ca Leonardo să fi pictat exact din locul în care se desfăşoară conferinţa noastră”, a spus ea.
Gregorian Bivolaru primește daune morale din partea statului român