Raportăm 839 de 10 și o rată de promovabilitate de 76,10% cum raportau pe vremuri șefii de CAP recoltele la hectar, dar când facem o evaluare corectă a eșecului educației naționale? În spatele notelor maxime și a celor 135.101 de elevi care au luat minim 5, Ministerul Educației ascunde alte cifre cutremurătoare.
Dacă ne plac cifrele, atunci hai să le spunem chiar dacă acest lucru poate crea niște disconfort pentru egoul nostru de români neaoși. Sunt totuși lucruri care trebuie spuse. Astfel, 12.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au participat efectiv la examenul din acest an, iar alte 10.000 de elevi nu au mai ajuns nici măcar în clasa a VII-a. În plus, alte 38.000 de absolvenți de-a VIII-a nu au reușit să obțină nota de promovare 5 și lucrurile astea ilustrează dezastrul din școlile noastre.
Apoi, rata de reușită de 76%, mediile peste 5, anunțate de Ministerul Educației, sunt raportate la candidații prezenți, în număr de 160.468. Dacă, însă, ne raportăm la numărul de absolvenți de clasa a VIII-a, atunci rata eșecului școlar bate spre 30%. Iar dacă îi socotim atât pe cei care au luat sub 5, peste 38.000 de elevi, și îi socotim și pe cei care nu s-au prezentat la examen, dar care erau anul trecut în clasa a VII-a, mai avem 22.000 de suflete. În concluzie peste 60.000 de copii absolvenți de clasa a VIII-a au eșuat din punct de vedere școlar. Adică nu s-au prezentat sau au luat sub 5. Asta înseamnă, atenție, aproximativ 1 din 3 dintre absolvenți!
Veți spune: „Bine că ești tu deștept, de unde cifrele astea?”. Păi hai să facem puțină aritmetică. Avem 182.000 de elevi înscriși în clasa a VII-a anul trecut, care ar fi trebuit să ajungă acum la examen. Dintre aceștia doar 172.531 au absolvit clasa a VIII-a și s-au înscris la Evaluarea Națională 2020. Dar nici ăștia nu s-au prezentat toți, doar 160.468. Avem, așadar, 22.000 de copii care nu s-au prezentat și 38.000 de copii care au luat sub 5.
Practic, revin și spun că 1 din 3 copii absolvenți de clasa a VIII-a au eșuat. Revin încă o dată, doamnelor și domnilor guvernanți și alți diriguitori ai viitorului acestei națiuni, e nasol!
Nu vreau să intrăm în mediul rural, deși ar trebui și asta va face obiectul unei analize separate. Acolo lucrurile sunt și mai grave. Despre gradul de dificultate al subiectelor de la Evaluarea Națională 2020 nu suntem noi cei mai în măsură să vorbim, dar se vede că au fost mult mai simple decât în anii precedenți, pentru că numărul mediilor de 10 s-a dublat, față de anul trecut, ba chiar e cel mai mare din ultimii șapte ani. Dar, încă o dată, 1 din 3 elevi…