Vrem educație, vrem să promovăm și vrem mai mult decât o notă de trecere. Insistăm pe natalitate și pe un viitor acasă. Aici, în România. Să nu mai migrăm, să nu mai abandonăm, să găsim o siguranță a zilei de mâine. Vrem soluții de bun simț și recurgem la petiții pentru ceva ce ar trebui să fie o normalitate de bun simț.
Să ne gândim puțin la școala care s-a făcut pe vreme de izolare:
”46% din populație trăiește în locuințe supraaglomerate, cu membri ai familiei care împart aceeași cameră. În condițiile lucrului de acasă, sunt familii care împart un singur birou și același laptop sau tabletă. Adesea, trebuie să aleagă cine folosește singurul astfel de dispozitiv din casă. Îl va folosi copilul pentru ora de matematică sau mama pentru a munci?”.
Un laptop e departe de a fi un lux. E o necesitate. Și pentru școală, dar și pentru job-ul desfășurat acasă. Mulți dintre noi au trebuit să învețe să împartă timpul, spațiul și, da, laptopul. Întrebarea se pune în felul următor: cum a împărțit Guvernul banii?
”Guvernul a alocat fonduri pentru achiziția de tablete și laptopuri pentru 250.000 de elevi care au nevoie pentru școala online. Însă, de fapt, acești elevi ar fi 900.000, conform unui studiu IRES din mai 2020. Adică de 3,5 ori mai mulți decât în estimările Guvernului.
Dacă cerem ministerului să revizuiască bugetul pentru echipamente electronice, în raport cu nevoile elevilor, mai mulți copii vor putea să facă școala online”.
Să cerem, poate ni se va da. Poate. Ce se întâmplă, însă, dacă izolarea se va repeta?
”În contextul pandemiei, învățământul online a devenit obligatoriu pentru toți elevii din România. Pentru copiii cu tablete, telefoane, laptopuri și conexiune la internet, educația online e posibilă. Însă, pentru restul școlarilor din România, care n-au aceste dispozitive, educația e o sentință. Ei sunt condamnați să rămână în urmă cu lecțiile.
Predarea online nu se rezumă doar la a trimite o poză cu lecția din manual pe Whatsapp. Un telefon/tabletă este un dispozitiv pe care poți doar vizualiza informații. În schimb, un laptop este mai potrivit pentru elevi, pentru că poate să asigure mai multe funcții specifice învățării online.
În lipsa unui plan de recuperare a materiei, faptul că acești copii vor rămâne în urmă va adânci și mai tare inegalitățile din sistemul educațional românesc”.
E trist să se facă o petiție pentru normalitate. Dar suntem români, într-o Românie din ultima bancă a Europei.