În această vară, după câteva luni de pandemie, care i-au cam speriat pe hotelierii noștri, vremurile au început să se mai relaxeze, guvernanții noștri se gândesc și ei la turismul local, care se vaită că este aproape de faliment. Și, ușor, ușor, ușile hotelurile s-au deschis, iar vizitatorii au pus stăpânire pe stabiliment, de la primul, până la ultimul etaj. Este adevărat, personalul hotelier trebuie să respecte anumite standarde și norme de igienă și distanțare socială, și o face, redându-i turistului siguranța unei vacanțe fără griji.
Subiectul nostru de astăzi nu se referă la aceste reguli de distanțare, chiar dacă ele sunt importante pentru turist, chiar dominante în alegerea locației. Vom întreba astăzi, și pe litoral, și prin unele stațiuni de pe Valea Prahovei, de prețuri, de facilități, de tendințe. Și spuneam în titlu că ai noștri proprietari de hoteluri nu se lasă intimidați și țin steagul sus, adică prețurile.
”Și dacă ar fi să dăm Cezarului ce-i al Cezarului, trebuie să recunoaștem că hotelierii au băgat mâna ceva mai adânc în buzunare, în aceste luni, și au făcut amenajările impuse de pandemie, ba și ceva pe deasupra, ca să dea mai bine la imaginea de ansamblu. În anii trecuți, aceste pregătiri pentru noul sezon se făceau cu o cutie de vopse, trei cuie și un ciocan, și treaba mergea și-așa. Sigur, mai era câte-o reclamație pe ici, pe colo, mai un robinet schimbat din mers, mai o sancțiune cameristelor, dar la final de stagiune, când se trăgea linie și se făcea adunarea, toate calculele erau pe plus”, recunoșteau cei de la Federația Industriei Hoteliere din România.
Acum, însă, sănătatea și igiena sunt pe primul plan. Și nu este de joacă, pentru că vin controale, iar regulile de respectat sunt multe, atât în hotel, cât și pe plajele private, cine are:
Facilități de siguranță
- Personalul urmează toate protocoalele de siguranță impuse de autoritățile locale
- Dezinfectant pentru mâini în unitatea de cazare și în zonele esențiale
- Proces de verificare a sănătății oaspeților
- Trusă de prim-ajutor disponibilă
Curățenie
- Se utilizează substanțe de curățenie eficiente împotriva coronavirusului
- Lenjeria de pat, prosoapele și rufele sunt spălate conform recomandărilor autorităților locale
- Unitatea de cazare este dezinfectată zilnic
- Unitățile de cazare sunt sigilate după ce sunt curățate
- Oaspeții pot renunța la serviciul de curățenie al unității de cazare
Distanțare fizică
- Check-in/check-out fără contact
- Opțiune de plată fără numerar disponibilă
- Reguli de distanțare fizică
- Separatoare sau bariere fizice amplasate între personal și oaspeți în zonele în care acest lucru este necesar
Siguranța alimentelor și băuturilor
- Distanțare fizică în zonele de luat masa
- Toată vesela, tacâmurile, paharele și alte articole de masa sunt igienizate după fiecare client
Turismul mondial a ajuns la momentul Zero – e timpul și pentru hotelierii români să pornească pe un drum nou!
Criza de coronavirus a făcut o egalizare aproape de zero, între toți jucătorii din turismul mondial. Pentru noi, românii, este o oportunitate, putem să ne repoziționăm și noi altfel, în raport cu Europa și lumea întreagă, pentru a căpăta un avantaj mai consistent. Sigur, n-o să se întâmple peste noapte, mai ales că pentru această schimbare trebuie să se facă un demers comun – dar vreau să vedem că hotelierii și toți ceilalți factori sunt solidari și pun cap la cap ideile bune, inițiativele inovatoare, își intensifică munca de informare, fac selecții, analize și comparații.
”Turismul românesc chiar are un avantaj consistent, la acest nou început, cu care poate reconstrucția. Piața noastră internă este una extrem de activă, cei mai mulți dintre români alegând să-și petreacă vacanțele în țară. Multe alte națiuni fac eforturi la acest moment să-și convingă cetățenii să nu-și mai programeze vacanțele în străinătate și să rămână în țările lor.
Noi putem începe prin a-i asigura pe români că suntem pregătiți să-i primim, în cea mai mare siguranță, cu toate regulile de sănătate și curățenie impuse. Îi putem îndemna pe români să continue, cel puțin următorii doi ani, să opteze pentru vacanțele în România. Ne asumăm să ne adaptăm pe deplin noilor rigori și să asigurăm satisfacția fiecărui oaspete”, spuneau cu optimism oamenii din Federația Industriei Hoteliere din România.
Turistul roman a devenit naționalist, hotelierii români să-l exploateze, dar să-l și respecte!
Am întrebat în Mamaia, în Neptun și Jupiter, dar și în Timișul de Sus, Râșnov și Moeciu Bran, de ce se mențin prețurile așa de ridicate? Iar răspunsul a venit promt, aproape că m-am jenat că am pus o altfel de întrebare fără rost – într-o piață liberă funcționează principiul cerererea și oferta. ”Nimeni nu întreabă cât costă sau de ce este așa de scump – familii mari din Suceava sau Bistrița, cu câte 4-5 copii, se urcă în mașini și vin la Eforie, Jupiter sau Neptun”, ne spunea unul din proprietarii de hoteluri de la Marea Neagră. Și văzând și răspunsul celor de la Federația Industriei Hoteliere din România, aș spune că turistul roman a devenit naționalist, că vrea să-și cheltuie resursele pe plaiuri mioritice. Și mai este ceva, educația românului, de-a lungul vremii, spune că nu poate exita o vacanță fără litoral românesc, urmată, negreșit, de alte 3-4 zile în vârf de munte. Informații de care hotelierii profit din plin și țin prețurile sus, așa cum am mai spus.
Și dacă această pandemie a creat un moment zero, în turismul mondial, atunci hotelierii noștri ar trebui să aibă un mai mare respect pentru turiștii care le calcă pragul!