O altă notă pe lista de activități de după pandemie: Mocănița. Un tren de linie îngustă, o vacanță la munte și multe amintiri. Iar avem nevoie de bani pentru a păstra ce e al nostru, iar accesăm fonduri și iar contează voluntariatul. Pentru că ne ajutăm noi pe noi.
Ce se întâmplă în prezent cu Mocănița? Pentru că nu sunt fonduri suficiente, o mică asociație a decis că poate salva calea ferată îngustă care face legătura între Sibiu și Agnita. Și nu este vorba doar de o decizie, ci de un final fericit. Asociația a reușit, după mai bine de un deceniu de eforturi, să concesioneze drumul de fier.
Povestea, mai jos:
Daniel Gheorghiu, voluntar: „De la curățatul vegetației, până la ajutat la schimbatul traverselor, pe partea tehnică întreținerea sculelor și a drezinei care necesită cate un pic de atenție din când în când. E așa un calm al locului care te relaxaza după o zi de muncă. Vii cu placere să faci un pic de voluntariat.”
Radu Tompa, voluntar: „De multe ori seara după ce terminăm lucrul la birou, majoritatea lucrăm în domeniul IT, venim aici la calea ferată să ne relaxăm muncind, schimbăm traverse, schimbăm cate ceva.”
Alexandru Barac, voluntar: „Fiecare persoană poate să găsească un motiv pentru care să se bucure de linie, copii, adulți, bătrânii care au locuit în sate și vin să se regăsească și vin să vadă “micuțul” sau “tzugul” cum îl numeau ei, e ceva frumos pentru toată lumea.”
Valea Hârtibaciului este una dintre cele mai pitorești și neexplorate zone din județul Sibiu. O mocăniță ar putea atrage turiști. În ultimii ani au fost organizate câteva plimbări, dar cu vagoane închiriate.
Mihai Blotor, Asociația Prietenii Mocăniței: „În septembrie speram să putem să aducem din nou trenul pe șinele mocăniței, asta după doi ani de convingere a autorităților centrale, că nu suntem linie de cale ferată industrială cu toate legislațiile aferente, ci suntem o cale îngustă care nu intersectăm alte căi ferate, care circulă cu 15-20 km/h cu trei vagoane de turiști.”
Mocănița este un simbol, reprezintă o parte de Românie și de tradiție. Face istorie prin simpla sa existență. Prețul trenului-simbol poate ajunge la suma de 110.000 de euro. Cu acești bani, voluntarii vor cumpără o locomotivă și vor restaura unele vagoane. Voluntarii. Că nu-i pasă altcuiva.
Citește și: Minunea de la Comana: cea mai tânără deltă a Europei